er bestaat dus een kleine kans dat de hypotheekaftrek zo’n breekpunt wordt dat PVV er wel bij moet komen omdat CDA en VVD samen nooit een meerderheid krijgen.
liever zie ik een nieuw paars VVD/PVDA/GL/D66 maar dan moet de VVD heel veel standpunten opgeven of consessies doen.
DEN HAAG – De CDA-fractie heeft haar leider Pieter van Geel opgedragen het partijbestuur ‘een duidelijk signaal’ te geven dat er twijfel was aan een nieuwe kandidatuur van Jan Peter Balkenende als lijsttrekker van het CDA.
Dit zei vertrekkend Kamerlid Annie Schreijer-Pierik zaterdag in het radioprogramma TROS Kamerbreed.
Schreijer kwam vorige week in het nieuws toen ze haar twijfels aan Balkenende naar buiten bracht. In Kamerbreed zei ze niet alleen te hebben gestaan. ‘Ik stond niet op een eiland.’ Ze zei veel reacties te hebben gehad op haar uitlatingen, ook van mensen in de top van de partij.
De lezing van Schreijer wordt in het CDA bestreden door erop te wijzen dat Van Geel zowel op de dag na de gemeenteraadsverkiezingen als op vele momenten daarna onverbloemd steun voor Balkenende heeft uitgesproken.
Kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets nog goed komt voor de verkiezingen… Maar ja twee-drie maanden zijn nog lang. Het is net als bij de competitie, er kan nog wel wat gebeuren: die laatste zes wedstrijden moeten nog even gespeeld worden ;-)
Cohen zei niet dat hij een links kabinet wilde, maar een zo progressief mogelijk kabinet. Progressief vind ik D66 en GroenLinks. CDA, SP en CU zijn conservatief; naar mijn idee is de PvdA ook redelijk conservatief. De VVD zit er een beetje tussenin.
Deze partijen willen sneller bezuinigen dan de linkse partijen en bezuinigen op andere dingen, waardoor onderhandelingen tussen PvdA en CDA/VVD of D66 moeilijk worden.
Onder paars ging de samenwerking tussen PvdA en VVD makkelijk, omdat het economisch goede tijden waren beide hun zin konden krijgen. Met de huidige economische situatie zit dit er niet in.
Kortom, ik mis deze optie en vind de overige opties wat overgewaardeerd.
Naar mijn idee positioneren D66 en CU zich zo, dat ze aan beide kanten kunnen meeregeren. Alleen vraag ik me af of ze op progressief/conservatief vlak samen tot overeenstemming kunnen komen.
Heeft iemand een idee waarom deze koers zo laag is?
“Balkenende wil geen minderheidskabinet
ANP op 23 april ’10, 17:21, bijgewerkt 23 april ’10, 17:35
DEN HAAG – In de Nederlandse politieke situatie is een meerderheidskabinet gewenst. Dat zei premier Jan Peter Balkenende vrijdag na afloop van de ministerraad.”
Een coalitie tussen partijen uit de verschillende blokken vind ik niet logisch, omdat de verschillen tussen de economische programma’s erg groot is. Die verschillen worden in de komende weken campagne nog extra benadrukt, waardoor dit erg ongeloofwaardig wordt richting de kiezer.
Dit schrijven GroenLinks-leider Femke Halsema en haar financieel specialist Jolande Sap in een ingezonden stuk in de Volkskrant. Daarin fileren zij het VVD-verkiezingsprogramma.
Hardwerkende mensen
De gevolgen voor de koopkracht van de lage inkomens zijn enorm, zo blijkt uit berekeningen van Halsema en Sap. De koopkracht van hoge inkomens stijgt daarentegen door belastingverlagingen. ‘De VVD legt de prijs voor de economische crisis bij een deel van zijn eigen kiezers: de gewone hardwerkende mensen’, concludeert GroenLinks."
Laten we de niet reele mogelijkheid van samenwerking met de PVV buiten beschouwing dan komen er steeds meer mogelijkheden voor de VVD om drie of vierpartijenkabinetten te vormen. Samen met de PvdA kan paars plus gevormd worden, valt D66 daarbij af dan heeft ook een samenwerking met alleen PvdA en GL (Paars Plus GL) een meerderheid in de TK. Groen Links kan daarbij ook nog ingeruild worden voor SP (Paars Plus SP).
Komt de VVD er niet uit met de PvdA dan kan geregeerd worden met een kern van VVD/CDA/D66 aangevuld met GL of SP of CU.
Tenslotte kan Rutte inzetten op Regenboog Coalities waarin alle drie de grote partijen in zitten. Aanvulling met D66, GL of CU zijn daarbij mogelijk.
Anders:
VVD/PvdA/GL
VVD/PvdA/SP
VVD/CDA/D66/GL
VVD/CDA/D66/CU
CDA/PvdA/VVD/GL
CDA/PvdA/VVD/CU
NB; Alle genoemde combinaties halen in zowel de peiling van Maurice de Hond als die van Synovate een meerderheid in de Tweede Kamer.
Rutte benadrukte dat de VVD geen enkele democratische partij uitsluit bij de eventuele vorming van een nieuw kabinet en dus ook de PVV niet. Het woord is nu echter eerst aan de kiezer is. Daarna is het zaak een kabinet te vormen. ‘Mijn belangrijkste punt is dat er een kabinet komt dat Nederland sterker uit de crisis trekt’, zei Rutte.
Ook wees hij erop dat een paars kabinet (VVD, PvdA en D66) niet voor de hand ligt. ‘De afstand tussen de VVD en de PvdA is nog nooit zo groot geweest sinds de jaren zeventig.’"
Het CDA zal niet snel in een kabinet met de PVV zitting nemen. Ik vind het verrassend dat Rutte deze optie haalbaarder acht dan paars. Dat zegt wat mij betreft veel over de aanstaande kabinetsformatie en de kansen op een kabinet met de VVD.
Los hiervan: Rutte’s opmerking maakt dingen duidelijker maar misschien had hij vanuit electorale overwegingen beter geen mededelingen kunnen doen. Het is nu: stem op de VVD en je krijgt de PVV erbij…
Interessant bericht. Maar zouden D66 en GL daar allebei zin in hebben? Ik geloof het niet. D66 heeft dat eerder gedaan: Balkenende II was electoraal geen succes. Het zichtbaar worden en blijven in een coalitie is voor de kleine partijen een lastig probleem. Als dan de politieke afstand ook nog groot is (en deze is behoorlijk tussen GL en de VVD) dan moet er zoveel water in de wijn gedaan worden (en veel meer door de kleinere) dat meeregeren te weinig oplevert voor achterban en ideeënverwezelijking. Voor GL, en in mindere mate D66, geldt dat de PvdA onontbeerlijk is.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de reacties van de andere partijen zal zijn. Ik geloof verder dat het bericht in de eerste plaats moet worden vertaald als: wij willen niet met de PVV.
Gelukkig is er wat ‘sentiment’ handel actief op het moment, dus de aandeeltjes anders zijn heerlijk goedkoop! (Tezamen met de aandelen Rutte).
“DEN HAAG – D66-leider Alexander Pechtold houdt een voorkeur voor een ‘nieuw-paarse’ coalitie met VVD, PvdA en GroenLinks en niet met het CDA.” (Volkskrant)
Maar trefzekerder nog is de reactie van Halsema:
“GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema toonde zich verrast en ziet de opmerkingen van Balkenende als een CDA-signaal aan de VVD om vooral niet met de PVV in zee te gaan.”
Dat laatste ligt zeer voor de hand. Het CDA reageert hiermee veel meer op de geuite voorkeur van Rutte het afgelopen weekend.
Ik geloof meer in een kabinet zonder de VVD, dan met, op basis van de huidige opiniepeilingen. Centrumlinks zitten de mogelijkheden, op rechts zit het op slot vanwege de PVV. En GroenLinks zal alleen met een hele grote buit in een kabinet met de VVD willen zitten: zeg nooit nooit, maar ik zie dat niet gebeuren. Ik heb het al een keer gezegd: voor mij zijn de aandelen van de VVD-kabinetten te onzeker, ik heb ze niet. Daaraan kan ik nog toevoegen: van Rutte (met Kroes op de achtergrond) heb ik ze ook niet, ook daar biedt de short markt volgens mij de beste garanties.
De historie heeft bewezen dat winnaars en grootste partijen in Nederland geen rechten hebben. Nederland is een coalitieland en coalities kiezen we niet. Staatkundig is zeker het een en ander aan te merken op ons politieke systeem (ik hoop dat een nieuw kabinet daar eens naar gaat kijken), maar dat verandert niets aan het hier en nu: er is een natuurlijke kans dat de VVD niet in een kabinet terecht komt. Voor mij wordt dat door de politici de laatste dagen voor iedereen die het zien wil uiterst helder geïllustreerd: PVV-VVD-CDA en VVD-CDA-D66-GL zijn nauwelijks reëel te noemen.
De volgende die zich verbaasd uitlaat:
“HILVERSUM – ChristenUnie-lijsttrekker André Rouvoet is verbaasd dat het CDA maandag aangaf met partijen als VVD, GroenLinks en D66 te willen gaan regeren.” (Volkskrant, vandaag)
In de laatste peiling is door winst van de PvdA en SP een mogelijkheid van een centrum linkse combinatie ontstaan (PvdA/CDA/D66/SP, 78 zetels)en een rechts kabinet van VVD/CDA/PVV met nog maar 74 zetels absuluut onmogelijk geworden. Dat heeft twee belangrijke gevolgen:
1. PvdA zal nog minder dan voorheen bereid zijn met de VVD samen te werken: met een alternatief achter de hand zien ze de formatie van de VVD het liefst mislukken om het daarna zelf te kunnen proberen.
2. VVD zal nog sterker dan voorheen samen met het CDA en D66 de romp van het kabinet Rutte moeten vormen, zonder dat de dreiging van samenwerking met de PVV op de achtergrond meespeelt. Dit betekent dat Rutte zwakker staat in de onderhandelingen en een grotere bereidheid tot concessies zal hebben.
AMSTERDAM – PVV-leider Geert Wilders ziet Hero Brinkman, de nummer 11 op de kandidatenlijst van zijn partij, als een bedreiging voor zijn postitie.
Dat zegt Brinkman vanavond in de uitzending van Netwerk.
bron: Volkskrant
Wanneer is de formatie compleet?
- voor 1 juli
- tussen 1 juli en 1 augustus
- tussen 1 augustus en 1 september
- tussen 1 september en 1 oktober
- later dan 1 oktober
of iets in die richting.
VVD/PVV/CDA kan nu net met 76 als enige reëel driepartijenkabinet, naast een nationaal kabinet van VVD/PvdA/CDA en een gedrocht van VVD/PvdA/PVV.
PVV in het kabinet vind ik net iets minder onwaarschijnlijk maar schat ik ook in achter de komma. Het CDA wil dit niet. In het zuiden zijn er veel gemeenten waar het CDA vroeger 40-50% scoorde. Daar is de PVV de grootste geworden. Het CDA wil haar kiezers daar (maar ook elders) terughalen (groot deel thuisblijvers) en dat doen ze niet door met een PVV in een kabinet te gaan zitten die heel willekeurig met de vrijheid van godsdienst omgaat. Dat laatste punt is essentieel voor christendemocratische herkenbaarheid.
Paars + is een kanshebber, maar meer dan 50%? Ik vraag het me af, hier begint voor mijn gevoel het zwaardere gokwerk. PvdA/CDA/SP/GL, PvdA/CDA/SP/D66 of PvdA/CDA/SP/GL/D66 zouden evengoed kunnen (CU kan ook nog in allerlei varianten). De afstand PvdA/GL-VVD lijkt me wel erg groot en is er in de verkiezingstijd niet kleiner op geworden. Ik hoop dat Rutte zich aan zijn woord houdt en in een razendtempo gaat formeren: dit wordt anders een hele lange formatie.
Toch heeft Paars wel degelijk aantrekkelijke kanten. Het biedt Rutte de mogelijkheid de scherpste kantjes van zijn programma af te vijlen. De VVD kon bij haar bezuinigingsplannen van 20 miljard euro nog negeren welke concrete gevolgen die hebben voor grote groepen Nederlanders. Vooraf was al duidelijk dat het Centraal Planbureau (CPB) deze – door tijdgebrek – niet vóór 9 juni in kaart kon brengen.
Volkskrant 11 juni
Den Haag, 12 juni. CDA-prominenten vinden dat hun partij niet met de PVV moet regeren. Een aantal noemt samenwerking „onacceptabel”, anderen „onverstandig”. Zij vrezen voor een schisma binnen hun partij."
http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezingen2010/article2562722.ece/CDA-prominenten_wijzen_coalitie_met_PVV_af
Ik geloof daarnaast dat CDA, VVD en PvdA uiteindelijk niet samen in een kabinet willen. De kans bestaat dat de klassieke partijen hiermee onvoldoende uit de verf komen en dat kan in het voordeel zijn van de PVV en de SP. Het risico is te groot: regeren wordt niet altijd beloond (alle drie de regeringspartijen hebben bijvoorbeeld bij deze verkiezingen verloren, bij elkaar -24) en het politieke landschap is dan nog verder gepolariseerd en versnipperd. Bij paars+ kunnen alle partijen scoren: VVD op solide financieel beleid, PvdA op sociale evenwichtigheid, D66 op onderwijs en GL op duurzaamheid. Daarmee kunnen ze terug naar de kiezer. Het CDA kan in de oppositie en ik ga ervan uit dat ze dat ook het liefste willen om een en ander weer op de rails te krijgen. Desondanks zal ook een paars+ formatie lastig zijn, maar zeker niet onmogelijk.
Alle andere coalities, waaronder die van VVD, CDA en PVV, zijn minder waarschijnlijk. Dat blijkt uit onderzoek door wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en onderzoeksbureau Decide
bron Volkskrant 15 juni
1. Wilders ís niet beledigend, maar wordt zo ervaren door anderen. Natuurlijk brengt hij het populistisch en met soms té scherpe randjes, toch zegt hij geen dingen die niet gezegd (zouden) mogen worden. Beledigd kunnen worden is een voorrecht van de vrije maatschappij. Het hier niet mee eens zijn (of hierover geïrriteerd raken) is zo eenzelfde voorrecht. Het one-issue gehalte zit ook (en wellicht nog erger) bij de (overigens extreem-linkse) partij voor de dieren. Bestrijden met argumenten, beste (linkse) mensen, geen uitsluiting, geen drogredenen en geen ad hominems.
2. Het argument dat mensen niet op iemand gestemd hebben is natuurlijk een drogreden en dat weet je. Dit is universeel (dus op alle partijen) van toepassing. Als je niet voor Wilders bent ben je nog niet tégen hem.
3. Met het argument van de percentages diskwalificeer je je wederom. Het gaat immers om een meerderheid in zetels.
4. De twee grootste winnaars zitten in de combinatie VVD-PVV-CDA. Wederom een drogreden om de verliezende zetels te ontzien, terwijl de winnende zetels van de VVD ook in de andere combinatie naar voren komt. Selectief tellen heet dat.
Voor de volledigheid: het feit dat ik de argumenten op inhoud aanval houdt niet in dat ik het met de (of álle) argumenten van Wilders eens ben, of dat ik dat niet ben. Dus een ad hominem wordt niet geapprecieerd.
b) Nee, het betreft slechts jóuw interpretatie van de cijfers. Iets te veel (rode) warmte wat mij betreft.
Kortom, kom nu eens met een goed argument, die drogredenen en deformatie afvallen geeft me wat weinig genoegen.
PS Wellicht vind ik het socialistische gedachtegoed een belediging voor de intelligentie van de mens, maar dat doet er zonder geldige argumentatie heel weinig toe. Want met het benoemen zonder inhoudelijke onderbouwing zeg ik in dat geval niet zoveel.
Tegenargument (zucht): Alle partijen (VVD/PvdA/PVV/CDA/GroenLinks/D66/….) 150 zetels (+ 0 zetels). Analoog: dit is de coalitie die de kiezer wil.
Van der Vlies (dwz de SGP) had graag een CDA-PVV-VVD kabinet gesteund. Dat is dan wel een aardige kronkel: een partij (gebaseerd op Gods, door anderen Allah genoemd, woord) die vrouwen niet gelijkwaardig behandelt, helpt een partij die hetzelfde voor ogen heeft met de moslims in het zadel. Van der Vlies heeft nu dus ingezien dat zijn gedoog-mogelijkheid ijdele hoop was: nogmaals een voorbode van de vrije val van het PVV-aandeel. Dat Van der Vlies liever niet aan paars+ wil denken, begrijp ik in zijn positie wel.
Van der Vlies is als vanzelf toegetreden tot het gezelschap van schaduwen: de Van Agten en Wiegels die op de achtergrond meeschaken.
…eventueel is best een moeilijk woord, ja.
Het zgn. ‘Nationale Kabinet’ is wel erg vlees noch vis en zal de kiezer verder vervreemden van de ‘middenpartijen’. Een gedrocht in ‘krisistijd’.
Volgens mij hebben Wilders en Verdonk de naam niet verzonnen en heeft de SP ergere nationalistische trekjes dan de PVV met o.a. het willen weren van werknemers uit de EU. Dus de ad hominem is hier niet op zijn plaats.
Hèt tegenargument bij een grote coalitie is een gevaarlijke kleurloosheid. (Nog even los van de verkiezingsuitslag van het CDA en een PvdA die dus geen grote coalitie wil). De klassieke partijen gaan dit niet doen (ik citeer nu mezelf, staat ook ergens hierboven): de kans bestaat dat ze hiermee onvoldoende uit de verf komen en dat kan in het voordeel zijn van de PVV en de SP. Er kan, als het niet goed gaat, een portie ongenuanceerde kritiek komen in de trant van: “ze doen maar wat in Den Haag”, “alle gevestigde partijen zijn niet te vertrouwen” etc. Ongenuanceerd, maar desondanks iets voor de grote drie om rekening mee te houden, zeker in een samenleving waar groepen kiezers op drift zijn geraakt en de media liever achter hypes aanlopen dan genuanceerde verhalen vertellen. Een grote coalitie hebben we, zover ik weet, maar misschien kan iemand me corrigeren, alleen gehad in Wereldoorlog II. Bij paars+ kunnen alle partijen in principe scoren: VVD op solide financieel beleid, PvdA op sociale evenwichtigheid, D66 op onderwijs en GL op duurzaamheid. Daarmee kunnen ze terug naar de kiezer. En het CDA kan reorganiseren en de oppositie in. Heel eerlijk gezegd verwacht ik, als paars+ niet gaat lukken, veel eerder een kabinet zonder de VVD. De grote coalitie ondertussen, staat een procent of 20 te hoog.
bron Telegraaf
Ik heb even het hele citaat hier geplaatst. Ik laat het aan de lezers over om te beslissen waar “tussenstap” (taalkundig) betrekking op heeft: op paars plus of op een andere coalitie.
bron: telegraaf
1. Lekker de rekening doorschuiven naar de toekomstige generaties, zodat wij, althans de lage- en middeninkomens niet in hoeven te binden en door kunnen gaan met ons luxe leventje getuigd echt van het nemen van verantwoordelijkheid en is heel sociaal. Advies: zeg dat abonnement op die Volkskrant nu eens op.
2. De PVV fascistoïde noemen is onnodige demagogie en staat gelijk aan de SP een Nazistische partij te noemen, hoewel het laatste beter verdedigbaar is, want nationalistisch en links.
3. Wat beschamend is, is jouw commentaar. Ook de PVV en de VVD in één adem even in de extremistische hoek zetten en vooroordelen spuien is ronduit schandalig, ga je schamen!
4. De ‘schuld’ van de crisis ligt niet bij de liberalen, maar is het gevolg van korte termijn winstbejag. In een planeconomie was dat ons niet overkomen, maar dan had je ook niet te vreten gehad. Verhuis naar Pyonyang.
5. Stem- en kiesrecht beperken, weer fijn totalitair, echte socialistische politiek. Idee opgedaan in Moskou voor Gorbatsjov met de Perestrojka kwam? Overigens, de laagopgeleiden en maatschappelijk teleurgestelden zitten met name bij de PVV, de SP en de PvdA. Met dat verschil dat PVV stemmers tenminste nog werken voor hun geld. Maar ik ben voor; jij mag dan tenminste afstand doen van je stemrecht.
Zo, uitgeraasd.
1) Laat degenen die de crisis hebben veroorzaakt de crisis ook maar betalen. Dus niets rekeningen doorschuiven naar toekomstige generaties maar nu vereffenen. Er zijn nog heel wat van de crisisveroorzakers die erg veel bezittingen hebben. In beslag nemen alles en veilen die hele handel. Toptarief inkomstenbelasting per direct weer invoeren, hypotheekrenteaftrek maximeren op 3 ton. Waarom zouden de lage- en middeninkomens moeten bloeden voor het falen van de “elite”. Als je een tonnetje of 2 verdient en je besteedbaar inkomen gaat 5% achteruit dan merk je er werkelijk niets van maar als bijvoorbeeld een minimum loontje verdient en je levert 5% in dan betekent dit in veel gevallen aankloppen bij de voedselbank. Tip: Stop met het lezen van de krant van de krant van slapend Nederland!
2) Het spijt me ten zeerste dat jij de fascistoïde trekjes van de PVV niet wilt zien maar dat zegt dan weer iets over jouw intellect. Een paar voorbeeldjes dan maar.
Ze doen alsof ze sociale standpunten verdedigen, maar beperken bij elke wet waar ze voor stemmen, de vrijheid van mensen; Ze willen mensen onbeperkt kunnen vasthouden als ze verdacht worden van terrorisme. In Nazi-Duitsland konden vijanden van de NSDAP ook eindeloos vastgehouden worden. (gevaar voor de rechtsstaat); Ze spelen in op de angsten van mensen: Alle moslims moeten verdwijnen (PVV) Alle
joden, homo’s en Roma moeten verdwijnen (NSDAP). Ze hebben een leider die alles bepaald (zie geschiedenis NSDAP), Ze ontvangen geld van onbekende bronnen (NSDAP had dat ook).
De SP een nazistische partij noemen en dan gemakshalve eventjes het nazisme tot linkse ideologie bombarderen is QUATSCH tot en met de honderdste macht.
3) De VVD heeft zichzelf in die hoek geplaatst door klakkeloos heel veel standpunten van de PVV m.b.t. niet westerse allochtonen te kopiëren en op te nemen in hun partijprogram. Bovendien staan er op de PVV-lijst heel veel vroegere VVD-ers. Communicerende vaten zal ik het maar noemen.
4) Mee eens. Het ligt aan het korte termijn winstbejag van onze neoliberale “medemens”. Maar als jouw partijtje nu een niet zo voor zelfregulering had geweest dan had deze crisis wellicht voorkomen kunnen worden. Inmiddels is namelijk wel ronduit gebleken dat zelfregulering NOOIT werkt.
5) Even voor de zekerheid mijn MENSA pasje bekeken en wat blijkt: “Mijn stem- en kiesrecht worden niet ingetrokken. Met mijn IQ zit het wel goed!” En nog even iets waar je wederom de plank volledig mis slaat. Slechts 12% van de laagopgeleiden heeft bij de afgelopen verkiezingen SP gestemd en dat, phetventje, is ongeveer gelijk aan het percentage laagopgeleiden dat op de VVD stemt.
Groetjes vanuit Pyongyang!
Verder:
1. Wat is dit nu voor nonsens? Teveel naar de intellectueel gehandicapten van de SP geluisterd? Wat een ressentiment zeg. De ‘rijken’ die de crisis hebben veroorzaakt… Wie kon ook weer de aflossing niet betalen in de VS? En hebben de rijkeren hier in Nederland die constructie bedacht? Kom op zeg, trek die kop uit het zand! Solidariteit is toch echt met eenieder 5% inleveren, verantwoordelijkheid heet dat. Waarbij we chronisch zieken e.d. zoveel mogelijk ontzien, dat heet beschaving. U heeft zeker nooit geld gehad? Want 5% van je inkomen is gewoon 5% van je inkomen, en met wat meer geld ga je daar gewoon naar leven, dus dit is dezelfde pijn. En dit zeg ik zonder zelf rijk te zijn. Stop met die afgunst.
2. Lees de geschiedenis, herlees die en gebruik meerdere bronnen. Wat betekent NSDAP ook weer? Of Nazi? Juist! Overigens, je mag best maoïstisch of stalinistisch invullen, zoveel keuze op links. Quiz: kies de substroming met de minste doden. De vrijheidsbeperking onder het afgelopen kabinet was vrij extreem, de PVV róept alleen maar, PvdA, CDA en CU hebben daadwerkelijk aan vrijheidsbeperking gedaan. Daarnaast pleit de PVV niet voor de verwijdering van álle moslims, let nu eens op. Argumentum ad Hitlerum heet dat, als ik die tegen je gebruik sta je te stuiteren, domoor. Dus nogmaals, bronnen! De ad hominem is niet op zijn plaats en verdient geen reactie.
3. Ja voor jou is alles dat rechts of liberaal is per definitie het kwaad. Wellicht dienen er wat maatregelen genomen te worden na de massa-import van een nieuw electoraat door links?
4. Natuurlijk werkt zelfregulering, zeker als reputaties op het spel staan en mits er sprake is van voldoende ethisch besef. Vertrouwen in de mensheid heet dat, een stukje positieve benadering. Regulering remt ontwikkeling en voorkomt geen crisis; het voorkomt de vórige crisis.
5. Er zijn meerdere onderzoeken, maar intuïtief is toch wel duidelijk wie na zóveel leed in de afgelopen anderhalve eeuw nog vertrouwen heeft in het socialisme heel erg naïef is. Pochen met een IQ toont wel je niveau. Oh, wacht, je slechte redeneertrant verraadde het al!
Succes in de mijnen, doe de groeten aan de WK selectie.
1) Wie heeft deze mensen ook weer leningen gegeven die bij de minste of geringste tegenslag niet meer afgelost konden worden met enkel en alleen dollartekens in de ogen? Precies!
Iedereen 5% inleveren dat is in jouw rechtse kringen wellicht solidariteit. Zoals jij waarschijnlijk ook een groot voorstander zal zijn van de zeer solidaire vlaktax. Maar echte solidariteit is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten betalen. En als je dan echt zo’n minkukel bent dat je denkt dat de sociale impact bij het inleveren van 5% loon voor de armsten en voor de rijksten gelijk is dan bij jij de notoire domoor!
2) Puur en alleen het feit dat ergens het woord socialisme in voorkomt, betekent nog niet dat het een linkse ideologie is. Ik denk overigens ook dat je bij een uitermate kleine zeer rechtse minderheid hoort die gemakshalve het nationaal socialisme even bombardeert tot links gedachtegoed. Hitler is zeer sterk beïnvloed door Nietzsche en zeker niet door Marx. Dit betekent per definitie dat je zeer rechts bent of jij het nu leuk vindt of niet. Dus stop eens met het vomeren van nonsens. En wat betreft die bronvermelding: het is geen wikipedia hier, iedereen die interesse heeft kan gewoon even de zoekmachine gebruiken.
En ik ken overigens de stroming die de meeste doden heeft gebracht. Dat zijn namelijk de westerse kolonialisten geweest want veel Indianen, Maori’s en Aboriginals zijn er niet over. En dit, kameraad, is de voorloper van het hedendaags kapitalisme. Er is geen stroming waarbij in de historie zo vaak genocide is gepleegd als bij deze stroming. En hoeveel slaven denk je eigenlijk dat het loodje hebben gelegd?
3) Weer niet juist. Er zijn voldoende D’66-ers met wie ik het prima kan vinden. Alleen het neoliberale reactionaire VVD en PVV geluid zie ik als bedreiging voor onze samenleving. En wat betreft je massa-import kijk eens naar dit artikel in het toch niet als links te boek staande FD voordat je complete onzin uitkraamt. http://www.fd.nl/artikel/15510737/mythe-massamigratie
4) Ja hoor zelfregulering werkt. Vandaar die woekerpolissen, het faillissement van de VVD bank, oeps sorry de DSB bank, en de taxi-oorlog.
5) Blablablabla. Te zielig voor woorden.
Doe de groeten aan Geert!
edit 1) Aangezien telkens maar weer jouw interesse blijkt voor mijn financiële situatie kan ik je vertellen dat ik ondernemer ben die probeert te leven van een modaal salaris waarbij ik het overschot aan financiële middelen doneer aan diverse instellingen.
edit 2) En nog even een stukje leesvoer (http://www.bnr.nl/artikel/16575865/verloren-decennium-eurozone) waaruit blijkt dat er zeer gerenommeerde, ook niet als links te boek staande, instellingen zijn die ook net iets anders denken over de komende bezuinigingen. Maar in jouw optiek zullen Oxford Economics en Ernst & Young ook wel een stel linkse rakkers zijn.
Doen jullie ook verzoeknummers? Wellicht kunnen jullie Apple nog bespreken of Ajax – Feyenoord? Oh wacht! Ik weet er een: religie! Kunnen jullie die ook nog even doen?
1. totale nonsens, ressentiment ten top en een gebrek aan inlevingsvermogen, derhalve asociaal. Mensen zijn niet gelijk, hoogstens gelijkwaardig, accepteren of ongelukkig worden, dat zijn de opties.
2. Hitler is niet beïnvloed door Nietsche, je hebt werkelijk geen idee. Slavernij is geen argument, want een volledig ander tijdsvak. Hitler was een nationalist en een socialist, sterker nog, degene die de ideologie tot noch toe het beste heeft weten te realiseren. Links ontkent dit om begrijpelijke redenen. Verliezers van oorlogen zijn nooit populair binnen een tijdspanne. Ter vergelijking: verantwoord de atoombommen op Japan maar eens. Als liberaal kan ik me van beide verschonen.
3. De feiten, niet het rapportje van Nyfer. De onnodige immigratie van de jaren ’60 en ’70, de onzinnige gezinshereinigingen en het erkennen van gelukszoekers (de meest asocialen der immigranten; middenklasse ne kennislek voor samenlevingen in ontwikkeling). Je hebt geen idee van de liberale stromingen, je kent slechts haat. Durf te denken, geloof niemand en open je ogen. Het geluk zit in jezelf, niet in een utopie.
4. Onzinnig argument en dat weet je. De vrije markt heeft randvoorwaarden nodig en oplichters in de markt zijn nog altijd te verkiezen boven oplichters in het openbaar bestuur.
5. Moeilijk, inhoudelijk redeneren. Wordt voor sommigen beter na oefening, bij jou heb ik mijn vraagtekens. Durf je blik te verbreden, dat is een gemeend advies.
Edit 1: kon me niet minder interesseren.
Edit 2: Had ik al niet iets gezegd over macro-economie? Lezen ajb. Oh, en de zwart-wit visie laat ik graag aan de mindere goden over, je hoeft je echt niet te spiegelen.
Trouw vandaag:
“(Novum) – GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema blijft bij haar voorkeur voor een zogeheten paars-plus coalitie. Dat zei ze donderdagochtend voorafgaand aan een gesprek met informateur Uri Rosenthal. Halsema gaf aan dat dat ook de boodschap is die ze de VVD’er zal meegeven.”
Pechtold en Halsema hebben begrip voor dat strategische denken, maar willen er zelf niet aan meedoen. Zij blijven hameren op hun eigen voorkeur. Pechtold: ‘Ik wil niet meedoen aan spelletjes om er later zelf beter uit te komen. Ik geef gewoon eerlijk mijn mening: Paars-plus moet nu verder worden onderzocht.’" (Volkskrant)
Maar ondervangt dat ook het probleem dat Rutte en zijn VVD in een coalitie met drie linkse partijen zouden belanden? Waar hij een week geleden nog moeilijk keek, antwoordde hij nu met een stellig en opgeruimd: ‘ja’.
Dat kan worden opgevat als een open invitatie. Zowel PvdA-leider Job Cohen, D66-voorman Alexander Pechtold als Femke Halsema van GroenLinks hebben meermalen gezegd dat ze ‘geen taboes’ kennen. ‘Ik ben niet van de schriftlezingen’, analyseerde Pechtold. ‘Maar hier zie ik toch verschillen met vorige week.’"
(Volkskrant vandaag)
‘Alle vraagstukken liggen op tafel, maar ook de route naar oplossingen van de verschillen van mening zijn grondig verkend’, zei Wallage. De fractievoorzitters zijn er echter nog niet. Na een week onderhandelen hebben ze inhoudelijk nog nergens overeenstemming over bereikt.
bron Volkskrant
“D66 en GroenLinks zien zo’n breed middenkabinet niet zitten. ‘Ik heb niet het gevoel dat een andere variant dan Paars-plus voor ons tot de mogelijkheden behoort’, zei D66-leider Alexander Pechtold.”
NB: ook het premierschap van Rutte en het vicepremierschap van PvdA is zeker nog geen gelopen race.
bron telegraaf 28 juli
De minderheidsvariant van VVD en CDA in de regering en gedoogsteun van de PVV zou de meeste kans maken.
bron AD 28 juli 2010
bron Telegraaf 29 juli 2010
Voor andere varianten is hij ‘niet meer beschikbaar’, zegt hij maandag in De Telegraaf."
(Volkskrant)
Houdt toch op, dat de toon je niet zint is geen reden om dit alléén Wilders te verwijten; dit is een verwijt aan politici die zich van gelijke stijlfiguren en debattechnieken bedienen.
Maar belangrijker, want mijn mening doet hier niet ter zake: ik ben nieuwsgierig naar de vraag of het CDA wel wat met de toon van Wilders aankan. Hillen heeft zichzelf herhaaldelijk conservatief genoemd. Als zowel rechts als links binnen het CDA zich gaat roeren (en wellicht elkaar vindt), wordt het interessant. Het CDA is een nogal gesloten partij maar voor een gesloten partij zijn er de laatste weken toch aardig wat signalen. Is er iets aan het borrelen als voorteken of blijft het hierbij en komt het niet tot een kookpunt?
Ten aanzien van de toon van Wilders: hoewel vaak wat plat en onparlementair is het wel een toon die juist vanwege die eigenschappen veel mensen aanspreekt. Samenwerking met de VVD en het CDA zal er m.i. zorg voor dragen dat Wilders’ toon iets genuanceerder wordt en kan van de PVV een volwassen partij maken. Het niet leveren van bewindslieden is hierin ook een uitermate verstandige keuze. Acceptatie van de partij zal vooral voor ‘links’ lastig blijven aangezien de ‘volkse’ kiezers nu de weg naar rechts hebben gevonden.
De stabiliteit en de fractiediscipline zijn valide punten, hoewel dit ook in mindere mate geldt voor de VVD en het CDA. De kwaliteit van de Kamerleden van de PVV is mij zeker niet meegevallen, maar ze zijn vooralsnog wel loyaal gebleken (zelfs ‘het geval’ Brinkman).
Dit laat zien dat links niet kan en wil accepteren dat een rechtse coalitie onvermijdbaar lijkt.
Er is ook een manifest vóór onderhandelen (dat wil nog niet zeggen voor een gedoogkabinet). John Kuijt, de beheerder van deze site “wij staan achter het CDA” (welke CDA’er niet overigens?) begrijpt dat hij er goed aan doet de reacties hier niet te redigeren: daardoor lijkt het heel wat. Uitgekleed, dwz ontdaan van PVV-reacties en CDA-kiezers, zou er nauwelijks een lijstje te maken zijn van bestuurders. Mijn conclusie na het bekijken van beide websites: tussen de partijtijgers zit een bijzonder krachtige stroming tegen samenwerking. De vraag is hoe krachtig? Ik denk op het moment nog net niet krachtig genoeg maar het gaat er steeds meer om spannen.
In de media wordt de suggestie gewekt als zou na ieder beraad de kamerfractie volledig achter Verhagen staan. Als onderhandelaar natuurlijk wel, maar wat het resultaat betreft, geloof ik daar niet in. We hebben het nog steeds over de kleinst mogelijke gedoogmeerderheid (76). Sabine Uitslag is een naam die bijvoorbeeld bij me is blijven hangen.
Bijkomend effect: de druk op de onderhandeling is aan het stijgen en Verhagen gaat het onderste uit de kan halen. Hoeveel wil of kan Wilders verdragen?
“DEN HAAG (ANP) – Een raadslid van de VVD in Rheden stopt ermee en heeft zijn lidmaatschap van de partij per direct opgezegd. Bas Geerdink vindt het onacceptabel dat de landelijke VVD bij de vorming van een kabinet de intentie heeft samen te werken met de PVV.”
(Trouw)
Ze duiken nu aan alle kanten op, de ongeleide projectielen.
In de Volkskrant nog een ander, Arjan Kaaks, lid progamcommissie CDA:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1412191.ece/CDA_moet_geen_risico_nemen_met_PVV
Bij elke formatie zijn er drie kampen binnen een partij. Uitsluiting van onderhandeling is nu eenmaal not done in een democratie, of zou dat moeten zijn. Binnen de VVD is er ook een (zeer klein) tegenkamp met mensen die bang zijn voor het verwerpen van de liberale waarden, echter hoe kunnen deze waarden wel gewaarborgd worden door confessionele of socialistische partijen?
Roemers fantasiekabinet over links, vandaag in de NRC, lijkt ver weg (en m.i. zeer onwenselijk).
"keep it right"
CDA/VVD/PVV
March 29, 2010 @ 06:28am PDT
"CDA, VVD met gedoogsteun PVV"
CDA/VVD/PVV
April 15, 2010 @ 08:35am PDT
"omdat rechts de grootste overwinning heeft geboekt"
CDA/VVD/PVV
June 10, 2010 @ 07:00am PDT
"I hope so"
CDA/VVD/PVV
July 16, 2010 @ 04:48am PDT
"daarom"
PvdA/D66/GL/SP
March 29, 2010 @ 06:53am PDT
"PvdA blijft sterk, VVD en D66 grote winnaars"
PvdA/VVD/D66/GL
April 23, 2010 @ 01:33am PDT
"vvd;35/ pvda;25/ GL;10/ D66;10 = 80 seats"
PvdA/VVD/D66/GL
May 26, 2010 @ 07:29am PDT
"de enige logische combinatie op dit moment. Zal wel wat voeten in aarde hebben om tot zo'n coalitie te komen."
PvdA/VVD/D66/GL
May 31, 2010 @ 01:46pm PDT
"this is the only good coalition PvdA/VVD/D66/GL, if VVD/PVV/CDA make a coalition it will be a financial suicide for the Netherlands"
PvdA/VVD/D66/GL
June 10, 2010 @ 12:49am PDT
"Kiezers accepteren compromisbereidheid veel gemakkelijker dan vroeger. PVV kon straffeloos verkiezingsbeloften intrekken. Deze partijen zijn in staat elkaar te vinden en het land FATSOENLIJK te regeren"
PvdA/VVD/D66/GL
June 17, 2010 @ 12:37pm PDT
"Would be the best for the country"
CDA/PvdA/VVD/D66
April 27, 2010 @ 04:03am PDT
"PvdA, CDA, GL en D66 gaat het worden Centrum links met 3 winnaars!"
CDA/PvdA/D66/GL
March 20, 2010 @ 04:52am PDT
"CU en PVV dat gebeurt nooit! 1$ fonds!"
CDA/VVD/PVV/CU
March 21, 2010 @ 03:16pm PDT
"best mogelijke combinatie van 3 partijen"
PvdA/VVD/D66
March 22, 2010 @ 01:00pm PDT
"makes sense"
PvdA/VVD/D66
April 06, 2010 @ 03:15am PDT
"Winners take it all!"
PvdA/VVD/D66
May 04, 2010 @ 12:56am PDT
"VVD moet te veel inleveren voor PVDA"
CDA/PvdA/PVV
June 18, 2010 @ 01:03am PDT
"De gezondverstandoptie: vvd/cda/d66/cu ! Gewoonweg geen budget voor "linkse" hobbies."
Anders
April 21, 2010 @ 05:54am PDT
"VVD+CDA+D66"
Anders
April 29, 2010 @ 10:01am PDT
"most likely is CDA/VVD/D66/CU but that option is not available"
Anders
May 18, 2010 @ 12:36am PDT
"VVD grootste samen met D66"
Anders
May 24, 2010 @ 11:08am PDT
"VVD/D66/GL"
Anders
May 25, 2010 @ 06:54am PDT
"Alles is nu mogenlijk"
Anders
July 20, 2010 @ 11:39am PDT
Deze markt is opgezet om de regeringscoalitie te voorspellen die tot stand zal komen na de kamerverkiezingen van 9 juni 2010. De coalitie die uiteindelijk tot stand komt levert 100 dollar op, de anderen niets. Staat bijvoorbeeld de coalitie CDA/PvdA/VVD op 10, dan betekent dat dat de markt de kans dat die coalitie gevormd wordt, op dit moment inschat op 10%.
Doe ook mee aan de Politieke Aandelenmarkt! Stuur een mail naar eco@nomie.nl.
© eco.nomie.nl. 2010.
Elke andere coalitie
Paars Plus: een coalitie van PvdA, VVD, D’66 en Groen Links.
Nationaal: Een coalitie van CDA, PvdA en VVD.
Centrumcoalitie met 4 partijen: CDA, PvdA, VVD, D’66.
Rechts: een coalitie van CDA, VVD en PVV
Paars: een coalitie van PvdA, VVD en D66.
Centrum Links: een coalitie bestaand uit CDA/PvdA/D66/GL
Centrumcoalitie met 3 partijen: CDA, PvdA en D’66.
Rechts Plus Christenunie: een coalitie met CDA, VVD, PVV en Christenunie.
Links: een coalitie van PvdA, D’66, Groen Links en SP.
Een brede coalitie van CDA, PvdA en PVV